Pages

21 Şubat 2020 Cuma

Kahve bahane, kahve sahane!




white ceramic mug and saucer with coffee beans on brown textile 



Maksat kahve icmek pek tabii ki!

Kahve ile ilgili bir yazi okurken "e benim neyim eksik ben de kahve ile ilgili bir yazi yazayim" dedim, cunku kahve ile ilgili her konuda ahkam kesmem gerekir diye dusunuyorum. Cunku kahveyi seviyorum, yani oyle az buz degil, gunde en az bir 3 bardak (su bardagi mi diyoruz buyuk kahve fincanlarina? ) icer, gune de kahve ile baslarim. Tabii benim bahsettigim filtre kahve, Turk kahvesi degil. Turk kahvesini guzel yapamadigim, Turk kahvesinin en guzel hali Turkiye'de icilir diye dusundugum icin o ise girismiyorum bile. Hatta bu ise o kadar onem verdim ki bir ara kendi kahve tanelerimi kavuracak kadar ileriye gitmistim, simdi sadece ogutmek yetiyor. 

Bir ara cok kahve ictigimi dusunerek kahve yararli mi zararlari var mi diye arastirmaya koyulmustum ki okuduklarim asiriya kacmamak takdirde (ki bu 5 bardak kahveye, yani 400 miligram kafeine denk geliyor) kahvenin sagliga yararli oldugunu gosteriyor.
                            Image result for but first coffee 

Soyle ki "olculu" kahve icmenin sagliga pekcok yarari oldugunu bulmus arastirmacilar. 2017 yilinda British Journal of Medicine'de yayinlanan bir arastirmaya gore olculu kahve icenler icmeyenlere gore daha az kalp krizi ve felc gibi hastalik risklerine sahip. Olculu kahvenin en iyi etkisi ise tip 2 diyabet, Parkinson's, ve siroz ve karaciger kanseri gibi hastaliklara karsi koruyucu bir ozellik tasimasi. Ornegin gunde 5 bardak kadar kahve icenlerin hic icmeyenlere gore tip 2 diyabete rastlama olasiligi %30 daha dusukmus. Pek tabii bu kahvenin antioksidant ozelliginden kaynaklaniyormus.Ancak bu calismanin sonuclari, hamilelik gibi durumlar icin gecerli degil (yani aman hamile iseniz yazima aldanip kahve iceyim demeyin! ).

Yalniizzzz, bu arada Turk kahvesi sevenlere kotu bir haberim var. Bir baska arastirma da gosteriyor ki kahveyi nasil yaptiginiz kolestrol seviyenize etki yapabiliyor. Bu arastirma, malesef, gosteriyor ki Turk kahvesi, Yunan kahvesi, Iskandinav kahvesi (bu da nedir diyenler icin burada bir tarif mevcut), ve Fransiz basma usulu kahveler gibi kaynatilarak yapilan kahveler LDL yani kotu kolestrol degerlerinizi arttirirken HDL, iyi kolestrol degerlerinizi dusuruyormus. Yani isin ozeti Amerikan emperyalizmi kahve alaninda da gecerli (hani Americano kahvenin filtre kahve oldugu dusunulurse) diye bir espri kondurayim bu kotu haberin uzerine.

Ve yine yani 3-5 bardak filtre kahve icin belki ama, Turk kahvesi 1-2 ile sinirli kalsin diyelim o zaman. Su guzelim goruntusu, ve de 40 yillik hatiri olan kahvemizi bir LDL yuzunden silip atacak degiliz elbette... (sonradan yorum: bu da atin olumu arpadan olsun kivaminda bir cumle olmus!)

                             Image result for turk kahvesi

Boylesi bilimsel bir yaziyi da nasil biterecgimi bilemedim birden. O zaman size filtre kahve etkisinde, guzel bir gun diliyorum. Simdi bir bardak kahve icelim hadi bu yazi ustune!




4 yorum:

Adsız dedi ki...

Sınavlara çalışırken meksiko denen bir kahve içerdik ve anında uykuyu götürüyordu.
Ama en sevdiğim sütlü köpüklü kahve

Sumuklubocek dedi ki...

Meksiko'yu bilmiyorum ama bana hicbir kahve uykusuzluk yapmiyor. Yalniz ultra kafein icin cold brew -yani soguk damitma(?)- kahveyi oneririm!

Ahmet Ozan dedi ki...

kahve ölçülü mü içilirmiş! :))) kahveyle yaşadığım yıllar geldi aklıma toplanıp oyun oynardık üni evlerinde

Sumuklubocek dedi ki...

entlovin: kahve ölçülü mü içilirmiş! cumlesine imzami atarim, olculu olmasi gerekiyormus ama ben de bu konuda biraz non-confirmist'im!