Pages

26 Kasım 2018 Pazartesi

Yani buralari anladik da Turkiye'de "kara cuma" (muhtesem cuma, super cuma, neyse cuma..) ne oluyor?

15- 16 yildir neredeyse Amerika'da yasiyorum, yasiyoruz. Thanksgiving, cevirisi ile "Sukran Gunu" bizim de ozellikle bir "aile" olduktan sonra duzenli kutladigimiz tatillerden biri.

Bu yazida sukran gunu'nun detaylarina girmeyecegim ama ozellikle sukran gunu yemegi ve yemekte yenilen hindi, patates puresi, yabanmersini sosu, hindiye ait ozel bir sos olan "gravy", mumkunse taze fasulye yemegi , tatli patates , kabak ya da cevizli pay (elmali da olabilir), yemegin olmazsa olmazlarindan...


Sukran gunu'nu bir guzel yonu, cok aileye donuk bir tatil/ ozel gun olmasi. Genelde herkes ailesi ile, esi-dostu, arkadasi ile geciriyor bu tatil gununu. Neredeyse tum gun ailecek birlikte gecirilen bu gunde, eskiden daha cok olmakla birlikte hemen hemen tum magazalar kapali oluyor. (Evet, yavas yavas geliyoruz asil konu olan kara cuma'ya). Eskiden daha cok dedim, cunku son senelerde son 3-4 yildir belki magazalar bekleyemeyip sukran gunu aksamustu 6'da vs acilmaya basladi.Internet alisverisi ile geceden itibaren basliyor indirimler de, malumunuz am-i diger kara cuma indirimleri.
Kara cuma'nin ortaya cikisi ile ilgili pekcok rivayet var, ilgilenenler buradan okuyabilirler.

Ancaken cok bahsedilen su rivayet ki musterilere mal/hizmet satan sirketler tum yil zarar yaparken (buna "kirmizida kalmak" deniyor) , sukran gunu sonrasi yapilan indirimlerle kar edip "siyah"a geciyorlar. Bu yuzden buna da siyah/kara cuma diyorlar, guzel birsey yani sirketler acisindan.

Benim aciklamam ise, bizim de bes- on yil oncesine kadar gozlemledigimiz sekliyle tum sukran gunu (o da her zaman Kasim ayi'nin dorduncu persembe gunu oluyor) persembe gunu evde olan insanlar, magazalarin cuma gunu sabah 4 -5 gibi acilmasiyla, yani gun isiklarindan once Cuma gunu'nu sabahinin karanliginda, "kara" sinda erkenden indirimli mallara ulasmak icin magazalara kosuyorlar. Ogrenciligimiz zamaninda biz de yapmistik, hem eglenceli, hem de stresliydi, iyice ucuzlayan ozellikle elektronik esyalar hemen bitiyordu cunku. Yani bi sekilde cuma sabahi karanligiyla baslayan gun "kara cuma" oluyor. 

Yani tum bu aciklamalarda ortak olan bir "sukran gunu" var, degil mi?

Peki Turkiye'de neden "sukran gunu" olmadigi halde ayni sekilde "kara cuma" oluyor? Kuresellesme cevabiniz ise anlarim,  kuresellesmenin bazi alanlarda kulturel yakinlasmaya (cultural convergence) neden olmasi dogal sonuclarindan biri. Ancak neden bu kadar taklitciyiz anlamiyorum bu konuda, illa ki ayni zamanda mi olmasi gerekiyor?

Neyse, Turkiye'de kara cuma tartismalari yapildikca benim de aklima bunlar geldi.

unsplash-logoFood Photographer | Jennifer Pallian

2 yorum:

Babaannemintakvimciği dedi ki...

daha hiç karacuma alışverişi kısmet olmadı bana sanırım taklit olması nedeniyle biraz sinirleniyorum da...kara cuma yerine beyaz cuma falan deyip yaratıcılık değişiklik yapılsaydı bari bence daha ilgi çekici olurdu diye düşünüyorum ama bilmiyorum tabii gene de ...sevgiler...arzu ederseniz ben de beklerim sayfama sevgilerimle...

sumuklubocek dedi ki...

Tesekkurler yorumunuz icin. Bayagi gec gormusum ama kusura bakmayin.